Projecten 2019
Waaghalzen
            

▲
                    
                    
                    
                    
                
▼
Een danser en een danser in een rolstoel bevinden zich in dezelfde ruimte met obstakels. Ze bewegen zich van de ene kant naar de andere kant. Hebben ze elkaar nodig? Of doen ze het alleen? In een dynamisch duet op live muziek dagen ze elkaar uit.
Het duet wordt gedanst door WCMX-er Dorian Baghuis en moderne danser Jurgen Hierck. Rebecca Donkersloot, de eerste spastische cameravrouw van Nederland, zoomt in en brengt hen via projectie in beeld. Muzikaal worden ze live ondersteund door Slagwerkers van de West Arnhemsche Muziekvereeniging en gitarist Jurrian van Henseler.
Waaghalzen maakt onderdeel uit van de theatrale route van Kunst met Mekaar in Arnhem-West. De toeschouwers zien zes verschillende korte voorstellingen op zes locaties. Voor meer informatie: www.kunstmetmekaar.nl/kmm2019/
- Choreografie:
 - Anna Fransen
 - Artistieke begeleiding:
 - Paula Walta
 - Zakelijke leiding:
 - Jolanda Keurentjes
 - Film Skatekerk en montage:
 - Rock & Rolstoelproducties
 - Techniek:
 - Ad Godschalk
 
                Met dank aan Alex Hanssen en KKC.
                Dit project wordt ondersteund door het Johanna Kinderfonds en Provincie Gelderland.
            
Dichter op het Land
            
.jpg)
In samenwerking met filmmaker Pat van Boeckel presenteerde Paula Walta zich tijdens de landart en poëzieroute ‘Dichter op het land’, op voormalig eiland Schokland, met een videoprojectie. Deze kunstroute vond plaats van 23 juni tot 1 november, met een 6 kilometer lange wandelroute langs beelden in combinatie met poëzie. In een oude boerenschuur bevond zich de projectie, die werd gecombineerd met het gedicht ‘De eeuwigheid’:
De huidige vloer van ingedikte schapenstront
                wacht op de volgende ronde van de wind
                die geen rustplaats vindt maar doorknaagt tot ook
                de laatste steen met de grond gelijkgemaakt zal zijn.
                Als er na jaren hier toch nog iemand komt
                Deze restanten van bebouwing ziet
                Kan hij niet nalaten te denken: ‘eens’:
                stemmen, geroep, gevloek, hondengeblaf.
                ‘Landschappen zijn geen zielstoestanden
                Maar sommige zielstoestanden zijn landschappen.’
                Zo worden meeuwen zwervende zielen
                Laverend op de wispelturige wind
                Komt alles wat dood was weer even tot leven
                En gloeit de laatste steen op in het namiddaglicht.
                
                Bernlef
            
Artistic Research Fernanada da Silva
            
.jpg)
De afgelopen twee jaar deed danseres/ choreograaf Fernanda da Silva onderzoek naar haar eigen
                bewegingstaal; Groovement. Zij gaf workshops in deze stijl en een artistic residency in ArtEZ, om deze
                stijl te ontwikkelen en uit te bouwen.
                Haar eindpresentatie vond plaats tijdens Uurtje Oost in Theater aan de Rijn in Arnhem, op 10 oktober
                2019, met 5 dansers/muzikanten, en een nagesprek met het publiek. Dit onderzoek werd mede mogelijk
                gemaakt dankzij Provincie Gelderland, Beeldend Danstheater Telder, ArtEZ en De Nieuwe Oost.
            
Fjoertoer 2019
            
.jpg)
Ook in 2019 presenteerde Telder zich weer op deze tocht in het donker, met bakens van licht en vuur. Tussen de bomen zweefde een bed, omringd door schemerlampjes, met daarin twee slapende dromers… De hallucinerende klanken hierbij kwamen van componist Albert Winters. Terschelling, april 2019. Dans en teksten: Anna Fransen, Kim Tuerlings. Beeld: Homme Joustra. Choreografie: Paula Walta en dansers. Filmbeelden: Anna Fransen. Idee en montage: Paula Walta.
TransformatieLAB
            
.jpg)
Het huistheater van muziektheater De Plaats was het laboratorium voor Paula Walta en orkest De Ereprijs om een experiment uit te voeren. Het publiek kon er op 5 oktober bij zijn, en haar stempel drukken op het creatieproces, terwijl Paula Walta op Cageiaanse wijze stukken tekst en film verbond met de muziek van de Ereprijs. De fragmenten hadden als thema tijd en tijdloosheid, het onderwerp van onderzoek voor Walta. Zij rondde in 2018 een master Theatre Practices af, waarin zij de ervaring van tijd en tijdloosheid voor de toeschouwer onderzocht. Dit onderzoek vervolgde zij in deze setting. Orkest De Ereprijs olv dirigent Wim Boerboom speelde Corpo/ Cage van componist Paula Matthussen. Met dank aan muziektheater De Plaats en Lisse-Lott Kok.
